تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
ناصر قوامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مجلس در ایران از حیز انتفاع ساقط شده است | اگر ۲۰۰ نفر از اصلاح‌طلبان هم وارد مجلس می‌شدند، نمی‌توانستند کاری برای رفع دغدغه‌های مردم انجام بدهند

ناصر قوامی نماینده پیشین مجلس می‌گوید ردصلاحیت‌ها و کنارگذاشتن مجلس از امور مهم، باعث ناامیدی مردم از این نهاد شده است.

ناصر قوامی

رویداد۲۴ سعید شمس: انتخابات مجلس دوازدهم با ۴۱ درصد مشارکت، کمترین نرخ مشارکت در انتخابات‌های تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زد. ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس درباره نرخ مشارکت به رویداد۲۴ می‌گوید در دوره ششم مجلس با ۱۱۲ هزار رای نفر اول قزوین شده و امسال نفر اول با پنجاه و هزار رای، وارد مجلس می‌شود، در شرایطی که جمعیت استان در طول این ۲۴ سال افزایش چشم‌گیری هم داشته است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*مردم هم کشورشان، هم قدرت ملی، هم اسلام و هم اهل بیت را دوست دارند و در رفراندوم اول به جمهوری اسلامی رای ۹۸ درصدی دادند. کسانی که کار را به جایی رسانده‌اند که اکثریت مردم یا رای نمی‌دهند، یا رای سفید به صندوق می‌اندازند، مسئول بی اعتمادی عمومی به حاکمیت هستند و باید پاسخگو باشند.

* بر اساس آنچه اعلام کرده‌اند، مشارکت ۴۱ درصد بوده است. چرا باید حدود ۶۰ درصد رای ندهند؟ من در دوره ششم مجلس با ۱۱۲ هزار رای نفر اول قزوین شدم و امسال نفر اول با پنجاه و هزار و خرده‌ای رای برنده شد. آنهم در شرایطی که جمعیت در این ۲۴ سال خیلی بیشتر شده است.

*آن کسانی که سید حسن خمینی را رد صلاحیت کردند، مسئول فاجعه کاهش نرخ مشارکت‌اند. آن کسانی که حسن روحانی، علی لاریجانی و حتی مرحوم هاشمی رفسنجانی را ردصلاحیت کردند، کار را جایی رساندند که بیشتر از نیمی از مردم به حاکمیت اعتماد نداشته باشند و دلیلی برای حضور پای صندوق رای نبینند. این افراد باید پاسخگو باشند و بگویند چرا کاری کردند که بین مردم و نظام فاصله بیافتد.

* تندرو‌ها در انتخابات پیشتاز شده‌اند و در نتیجه نگرانی زیادی درباره عملکرد مجلس و البته بیشتر شدن مشکلات و فشار‌ها به وجود آمده است. اما من معتقدم، مجلس در ایران کاره‌ای نیست. اگر ۲۰۰ نفر از اصلاح‌طلبان هم وارد مجلس می‌شدند، نمی‌توانستند کاری برای رفع دغدغه‌های مردم انجام بدهند. همانطور که در مجلس ششم با آن رای بالا به نمایندگان، نگذاشتند کاری کنیم. هر مصوبه‌ای که به نفع مردم بود، با اما و اگر شورای نگهبان مواجه می‌شد؛ مجلس در ایران از حیز انتفاع ساقط شده است؛ نه در سیاست دخالت می‌کند، نه در مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به صورت مستقل اقدامی انجام بدهد.

* دولت در آمریکا اگر بخواهد به اوکراین پول بدهد، باید رای نمایندگان مجلس را بگیرد. ما در مجلس ششم هرگز در مورد کمک‌های خارجی هیچ مصوبه‌ای نداشتیم و اساسا نمایندگان همه مجالس، اصلا خبر ندارند که به کدام کشورها، چقدر کمک می‌شود.

* متاسفانه باید گفت، در مجلس هیچ سیاستی برای رفاه مردم تبیین نمی‌شود، چون آقایان کار را به جایی رسانده‌اند که مجلس هیچ اختیاری ندارد. هیچ کشوری با مجلس بی‌اختیار نمی‌تواند در مسیر صحیح اموراتش را پیگیری کند. به همین دلیل قویا تاکید می‌کنم، یکبار برای همیشه باید درباره برخی از شیوه‌ها تجدیدنظر اساسی شود تا کشور بیشتر از این ضرر نبیند. به هر حال مردم کاملا به حق توقع دارند، نهاد‌ها و ارگان‌های حاکمیتی اولویت اصلی‌شان را آسایش جامعه بدانند و در این راستا هر کاری که لازم است، انجام بدهند.

*جریان اصلاحات با اینکه توانسته‌اند، شایستگی و تاثیرگذاری‌شان را ثابت کنند، متاسفانه با برخورد‌های رادیکال به نوعی کنار گذاشته شدند. به طوری که اصلاح‌طلبان در کل کشور کاندیدا نداشتند؛ طرفداران اصلاح‌طلبان هم به این نتیجه رسیدند که مجلس کاره‌ای نیست و رای دادن هم نمی‌تواند مشکلی از مشکلات زیاد را رفع کند. البته رای ندادن هم تاثیر ندارد. به هرحال مجلس با کمترین میزان مشارکت تشکیل خواهد شد و مصوباتش هم بعد از تایید شورای نگهبان لازم‌الاجرا خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان